سلام به همه خوانندگان عزیز، من صادق جعفری هستم و امروز قصد دارم تا در مورد ابزارهای طراحی رابط کاربری صحبت کنم. ابزارهایی که در این مقاله بررسی خواهیم کرد، Sketch و Figma هستند که هر دو از محبوبترین و پرکاربردترین ابزارها در دنیای طراحی UI و UX به شمار میآیند.
ابزار Sketch اولین بار در سال ۲۰۱۰ معرفی شد و به سرعت محبوبیت زیادی بین طراحان حرفهای پیدا کرد. Sketch به خاطر رابط کاربری ساده و کاربرپسند، قابلیتهای قدرتمند و افزونههای متعددش شناخته میشود. این ابزار به طراحان امکان میدهد تا با سرعت و دقت بیشتری طرحهای خود را ایجاد کنند. یکی از نقاط قوت Sketch، سازگاری بالای آن با سیستمعامل مکینتاش است که باعث میشود بسیاری از طراحان که از مک استفاده میکنند، به این ابزار روی بیاورند.
از سوی دیگر، Figma یک ابزار طراحی رابط کاربری مبتنی بر وب است که در سال ۲۰۱۶ به بازار معرفی شد. این ابزار به سرعت جایگاه ویژهای در بین طراحان پیدا کرد و به یکی از رقبای جدی Sketch تبدیل شد. Figma با قابلیتهای همکاری تیمی و همزمان، امکان کار کردن چندین نفر روی یک پروژه را به صورت آنلاین فراهم میکند. این ویژگی باعث میشود که تیمهای طراحی بتوانند به راحتی با هم در ارتباط باشند و تغییرات را به صورت زنده مشاهده کنند.
یکی از ویژگیهای برجسته Figma، قابلیت کار بر روی سیستمعاملهای مختلف است. برخلاف Sketch که فقط بر روی مک قابل اجراست، Figma بر روی مک، ویندوز و حتی لینوکس قابل استفاده است. این انعطافپذیری باعث شده تا Figma بین طراحانی که از سیستمعاملهای مختلف استفاده میکنند، محبوبیت زیادی پیدا کند.
در مقایسه با Sketch، Figma دارای یک رابط کاربری مدرن و کاربرپسند است که یادگیری آن بسیار آسان است. علاوه بر این، Figma امکان استفاده از کامپوننتها و سیستمهای طراحی را به صورت پیشرفتهتری فراهم میکند. این ابزار همچنین دارای قابلیتهای پیشرفتهای برای پروتوتایپینگ و تعاملات است که به طراحان امکان میدهد تا نمونههای اولیه و تعاملات پیچیدهتری را ایجاد کنند.
از نظر قابلیتهای همکاری تیمی، Figma بینظیر است. این ابزار به طراحان اجازه میدهد تا به صورت همزمان و آنلاین بر روی یک فایل کار کنند و تغییرات را به صورت زنده مشاهده کنند. این ویژگی به خصوص در پروژههای تیمی و شرکتهایی که تیمهای طراحی پراکندهای دارند، بسیار مفید است.
در مقایسه با Figma، Sketch دارای افزونههای بسیاری است که امکان گسترش و سفارشیسازی این ابزار را فراهم میکند. این افزونهها توسط جامعهی بزرگی از توسعهدهندگان ایجاد شدهاند و به طراحان اجازه میدهند تا قابلیتهای جدیدی به Sketch اضافه کنند. همچنین Sketch دارای یک جامعه کاربری فعال است که منابع آموزشی و الگوهای متعددی را برای کاربران فراهم میکند.
یکی از چالشهای اصلی استفاده از Sketch، محدودیتهای سیستمعامل است. از آنجایی که Sketch فقط بر روی مک قابل اجراست، طراحانی که از ویندوز یا لینوکس استفاده میکنند، نمیتوانند از این ابزار بهرهمند شوند. این موضوع باعث شده تا بسیاری از طراحان به دنبال جایگزینهای دیگری مانند Figma باشند.
در نهایت، انتخاب بین Sketch و Figma بستگی به نیازها و اولویتهای شخصی و تیمی شما دارد. اگر به دنبال ابزاری با قابلیتهای پیشرفته همکاری تیمی و انعطافپذیری سیستمعامل هستید، Figma انتخاب مناسبی خواهد بود. اما اگر از مک استفاده میکنید و به دنبال ابزاری با افزونههای متعدد و جامعه کاربری فعال هستید، Sketch میتواند گزینه بهتری باشد.
به عنوان یک طراح، مهم است که با هر دو ابزار آشنا باشید و بتوانید از آنها به درستی استفاده کنید. در دنیای طراحی، همیشه ابزارها و تکنولوژیهای جدیدی معرفی میشوند و شما باید همواره به روز باشید و توانایی انطباق با تغییرات را داشته باشید.
در این مقاله سعی کردم تا به بررسی و مقایسهی دو ابزار محبوب طراحی رابط کاربری، Sketch و Figma، بپردازم. امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و بتواند در انتخاب ابزار مناسب به شما کمک کند.
اگر سوالی دارید یا نیاز به مشاوره دارید، خوشحال میشوم که به شما کمک کنم. با آرزوی موفقیت و طراحیهای بینظیر برای همه شما عزیزان.
باتشکر صادق جعفری
صادق جعفری
از کودکی به کامپیوتر و دنیای دیجیتال علاقه داشتم، به همین دلیل ترک تحصیل کردم و تمام تلاش خودم را صرفا برای یادگیری کامپیوتر، طراحی، برنامه نویسی و ... به کار گرفتم. در کنار مشاغل مختلفی که مجبور به انجامشان بودم برنامه نویسی را یاد گرفتم و از سال 1390 وارد بازار کار شدم و همیشه در تلاش هستم تا چالش های روبرو را با موفقیت پشت سر بگذارم.
شبکه های اجتماعی من